|
مطالب سایت جونقان
نويسنده: admin
تاريخ: 18 شهریور 1393
بازديدها: 33 513
قبل از اینکه پاسخ دهیم که شرائط احراز یک شغل چیست باید بدرستی بررسی کرد که وظائف و اختیاراتی که برای آن شغل طبق مقررات یا قوانین در نظر گرفته اند چیست و سپس پاسخ داد که برای احراز و انجام شایسته آن چه مهارتها ، دانش ها و توانایی هایی لازم است . لذا ابتدا وظائف و اختیارات اعضا شورای شهر را مطالعه میکنیم( متن وظائف در انتهای مطلب آمده است.). اعضای شوراها از فیلترهای مختلفی عبور کرده اند پس بعضی از شرائط احراز را قاعدتا داشته اند و من از آنها میگذرم.( مانند التزام به ولایت فقیه، .....) به نظر اینجانب اولین خصوصیت یک عضو شورای شهر باید توانایی انجام کار گروهی باشد که متاسفانه کمتر کسی توانایی انجام این مهم را دارد و سیستم آموزشی ایران بسیار در ایجاد این حس, (عدم نیاز موفقیت به انجام کار گروهی) مقصر است. انجام کار گروهی نیازمند مهارتهایی است که باید بصورت سیستماتیک از خردسالی آموزش گرفت و تمرینهای مناسبی را هم جهت تسلط بر آن انجام داد. متاسفانه اکثر ایرانیان بصورت انفرادی تواناییهای خوبی دارند اما در جمع و انجام کار گروهی نمیتوانند بازده مناسبی داشته باشند. و برآیند چند نفر با تواناییهای بالا اکثرا از توانایی جمع تواناییهای آنها به مراتب کمتر است. پس اولین نیاز یک عضو شورا تسلط انجام کار تیمی است و میدانیم افرادی هرچند بسیار توانمند که در درونشان نخوت و غرور(حس خود بزرگ بینی) باشد تن به کار تیمی نمیدهند و جایشان در شورا نیست. دومین خصوصیت یک عضو شورا صداقت است چیزی که باز علی رغم آموزه های ما در جامعه رنگ باخته در گذشته ما به فرزندان خود یاد میدادیم که درغگو دشمن خداست اما متاسفانه امروز دروغ رواج زیادی دارد مخصوصا خیلیها برای رسیدن به یک موقعیت راست نمیگویند، غلو کرده یا حقیقت را کتمان میکنند. سومین و یکی از برترین خصوصیت یک عضو شورا مشورت پذیری اوست همانگونه که در وظائف اعضای شورا آمده است شورای شهر تصمیمات مختلفی را باید بگیرد که نیازمند تخصصهای مختلفی است که میتواند خارج از تخصص اعضای شورا باشد و لازم است اعضای شورا از متخصصین مختلف مشورت بگیرند حتی اگر در شورا چند نفر با تخصص مورد نیاز وجود داشته باشد مطمنا افرادی خارج از شورا خواهند بود که اطلاعات بهتری داشته باشند و مشورت با آنها ضروریست. آنهایی که زیاد روی حضور متخصصین در شوراها پافشاری میکنند دو مطلب را در نظر نمیگیرند 1- شورای شهر نمیتواند تمام تخصصهای مورد نیاز وظائف و اختیاراتش را در خود جای دهد برای مثال · طبق بند دوم وظائف شوراها اطلاعات خوبی از امور اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی، رفاهی در شورا باید وجود داشته باشد · طبق بند چهارم و پنجم وظائف شوراها علاوه بر تخصصهای بالا تخصص عمرانی نیز باید وجود داشته باشد. · طبق بند ششم وظائف شوراها تخصص ورزشی نیز مورد نیاز است · طبق بند هشتم، دهم ، دوازدهم و سی و سی ویک وظائف شوراها تخصصهای مالی و حسابداری نیز ضرورت دارد · طبق بند یازدهم وظائف شوراها تخصص شهرسازی مورد نیاز است · طبق بند نوزدهم وظائف شوراها تخصص هنری و ایمنی و آتش نشانی نیز از ضروریات میباشد · طبق بند بیستم وظائف شوراها تخصص معماری مورد نیاز است · طبق بند بیست و دوم وظائف شوراها تخصصهای تاسیسات برق و مکانیک مورد نیاز است · طبق بند بیست و سوم وظائف شوراها تخصصهای مختلفی از مهندسی کشاورزی چون آبیاری و فضای سبز مورد نیاز است · طبق بند بیست و نهم وظائف شوراها تخصص بازرگانی نیز مورد نیاز است البته بر همین اساس در شورا باید اطلاعات خوبی هم از اصناف مختلف وجود داشته باشد. دانش مدیریتی که در مهندسان صنایع و مدیریت دولتی یا بازرگانی وجود دارد نیز لازم است. 2- به ضرورت مشورت گرفتن اعتقادی ندارند وگرنه این قدر روی تخصص تمرکز نمیکردند معنای حرف من عدم حضور متخصصین در شورای شهر نیست اگر تخصصی در شورا وجود داشت مفید است اما از آن مفیدتر وجود اندیشه ای است که تصمیمی نمیتوان گرفت مگر با اخذ مشورت از متخصصین که خوشبختانه در استان انجمنها و تشکلات تخصصی فراوانی وجود دارند. انجمنهای تخصصی و صنفی مختلفی جون مهندسان معمار، شهرسازی، مهندسی برق، نظامات مهندسی معدن، کشاورزی و ساختمان، نظام صنفی رایانه، نظام پزشکی، سینمای جوان، خانه هنرمندان، مهندسان کیفیت، حسابداران، وکلا و ........... که باید به ضرورت تصمیمات مختلف توسط اعضای شورا مورد مشورت قرار گیرند.
در قانون اساسی وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر به شرح زیر میباشد: 1- انتخاب شهردار برای مدت چهار سال تبصره 1- شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام نماید. تبصره 2- شهردار نمیتواند همزمان عضو شورای شهر باشد. تبصره 3- نصب شهرداران در شهرها با جمعیت بیشتر از دویست هزار نفر و مراكز استان بنا به پیشنهاد شورای شهر و حكم وزیر كشور و در سایر شهرها به پیشنهاد شورای شهر و حكم استاندار صورت میگیرد. تبصره 4- دوره خدمت شهردار در موارد زیر خاتمه میپذیرد. استعفای كتبی با تصویب شورا بركناری توسط شورای شهر با رعایت مقررات قانونی تعلیق طبق مقررات قانونی فقدان هر یك از شرایط احراز سمت شهردار به تشخیص شورای شهر. 2- بررسی و شناخت کمبودها ، نیازها و نارساییهای اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی ، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحهاو پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای كاربردی در این زمینههاجهت برنامهریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط 3- نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرحهای مصوب در امور شهرداری و سایر سازمانهای خدماتی در صورتی كه این نظارت مخل جریان عادی این امور نگردد. 4- همكاری با مسئولین اجرایی و نهادها و سازمانهای مملكتی در زمینههای مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی بنا به درخواست آنان. 5- برنامهریزی در خصوص مشاركت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاههای ذیربط. 6- تشویق و ترغیب مردم در خصوص گسترش مراكز تفریحی، ورزشی و فرهنگی با هماهنگی دستگاههای ذیربط. 7- اقدام در خصوص تشكیل انجمنها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تاسیس تعاونیهای تولید و توزیع و مصرف، نیز انجام آمارگیری، تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاههای ذیربط. 8- نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و داراییهای نقدی، جنسی و اموال منقول و غیرمنقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها به گونهای كه مخل جریان عادی امور شهرداری نباشد. 9- تصویب آیین نامههای پیشنهادی شهرداری پس از رسیدگی به آنها با رعایت دستورالعملهای وزارت كشور. 10- تایید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری كه هر شش ماه یكبار توسط شهرداری تهیه میشود و انتشار آن برای اطلاع عمومی و ارسال نسخهای از آن به وزارت كشور. 11- همكاری با شهرداری جهت تصویب طرح حدود شهر با رعایت طرحهای هادی و جامع شهرسازی پس از تهیه آن توسط شهرداری با تایید وزارت كشور و وزارت مسكن و شهرسازی. 12- تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه سالانه شهرداری و موسسات و شركتهای وابسته به شهرداری با رعایت آیین نامه مالی شهرداریها و همچنین تصویب بودجه شورای شهر. تبصره – كلیه درآمدهای شهرداری به حسابهایی كه با تایید شورای شهر در بانكها افتتاح میشود واریز و طبق قوانین مربوطه هزینه خواهد شد. 13- تصویب وامهای پیشنهادی شهرداری پس از بررسی دقیق نسبت به مبلغ، مدت و میزان كارمزد. 14- تصویب معاملات و نظارت بر آنها اعم از خرید، فروش، مقاطعه، اجاره و استیجاره كه به نام شهر و شهرداری صورت میپذیرد با در نظر گرفتن صرفه و صلاح و با رعایت مقررات آیین نامه مالی و معاملات شهرداری. تبصره – به منظور تسریع در پیشرفت امور شهرداری، شورا میتواند اختیار تصویب و انجام معاملات را تا میزان معینی با رعایت آیین نامه معاملات شهرداری به شهردار واگذار نماید. 15- تصویب اساسنامه موسسات و شركتهای وابسته به شهرداری با تایید و موافقت وزارت كشور. 16- تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت كه از سوی وزارت كشور اعلام میشود. 17- نظارت بر حسن جریان دعاوی مربوط به شهرداری. 18- نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر. 19- نظارت بر امور تماشاخانهها، سینماها، و دیگر اماكن عمومی، كه توسط بخش خصوصی، تعاونی و یا دولتی اداره میشود با وضع و تدوین مقررات خاص برای حسن ترتیب، نظافت و بهداشت این قبیل موسسات بر طبق پیشنهاد شهرداری و اتخاذ تدابیر احتیاطی جهت جلوگیری از خطر آتشسوزی و مانند آن. 20- تصویب مقررات لازم جهت اراضی غیرمحصور شهری از نظر بهداشت و آسایش عمومی و عمران و زیبایی شهر. 21- نظارت بر ایجاد گورستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر. 22- وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاری و مسیرهای تاسیسات شهری. 23- نظارت بر اجرای طرحهای مربوط به ایجاد و توسعه معابر، خیابانها، میادین و فضاهای سبز و تاسیسات عمومی شهر بر طبق مقررات موضوعه. 24- تصویب نامگذاری معابر، میادین، خیابانها، كوچه و كوی در حوزه شهری و همچنین تغییر نام آنها. 25- تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هر نوع مطلب و یا الصاق هر نوع نوشته و آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهر با رعایت مقررات موضوعه و انتشار آن برای اطلاع عموم. 26- تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمانهای وابسته به آن با رعایت آیین نامه مالی و معاملات شهرداریها. 27- تصویب نرخ كرایه وسایل نقلیه درون شهری. 28- وضع مقررات مربوط به ایجاد و اداره میدانهای عمومی توسط شهرداری برای خرید و فروش مایحتاج عمومی با رعایت مقررات موضوعه. 29- وضع مقررات لازم در مورد تشریك مساعی شهرداری با ادارات و بنگاههای ذیربط برای دایر كردن نمایشگاههای كشاورزی، هنری، بازرگانی و غیره. تبصره 1- در كلیه قوانین و مقرراتی كه انجمن شهر عهدهدار وظایفی بوده است شورای اسلامی شهر با رعایت مقررات این قانون بعد از یك سال از تاریخ تصویب جانشین انجمن شهر خواهد بود. تبصره 2- وزارت خانهها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و سازمان هایی كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر نام است موظفاند در طول مدت یك سال مذكور در تبصره فوق با بررسی قوانین و مقررات مربوط به خود هر كجا نامی از انجمن شهر سابق آمده و وظایفی را به آن محول نموده است جهت اصلاح این گونه موارد لایحه اصلاحی به مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند. 30- نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و کلیه سازمانها ، موسسات ، شرکتهای وابسته و تابعه شهرداری و حفظ سرمایه ، دارایی ها ، اموال عمومی و اختصاصی شهرداری ، و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها با انتخاب حسابرس رسمی و اعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و |یگیریهای لازم بر اساس مقررات قانونی تبصره - کلیه پرداختهای شهرداری در حدود بودجه مصوب با اسناد مثبته و با رعایت مقررات مالی و معاملاتی شهرداری به عمل می آید که این اسناد باید به امضای شهردار و ذی حساب یا قائم مقام آنان که مورد تأئید شورای شهر باشند برسد. 31- شورا موظف است در پایان هر سال مالی صورت بودجه و هزینه خود را جهت اطلاع عموم منتشر نماید و نسخه ای از آن را جهت بررسی به شورای شهرستان و استا ن ارسال کند. 32- واحدهای شهرستانی کلیه سازمانها و موسسات دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی که در زمینه ارائه خدمات شهری وظایفی را بر عهده دارند، موظفند برنامه سالانه خود را در خصوص خدمات شهری که در چهارچوب اعتبارات و بودجه سالانه خود تنظیم شده به شورا ارائه نمایند. 33- همکار ی با شورای تآمین شهرستان در حدود قوانین و مقررات 34- بررسی و تأیید طرحهای هادی و جامع شهرسازی و تفصیلی و حریم و محدوده قانونی شهرها پس از ارائه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذی ربط قانونی جهت تصویب نهایی
منبع: http://rezakianmehr.blogfa.com/post/103
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|